Scrolltop arrow icon
Left arrow icon All categories
Close icon
Noutăți
Învățarea limbii engleze
Novakid pentru părinți
RO
RO flag icon
Mobile close icon
CTA background
Programați cele mai bune lecții de engleză pentru copilul dvs
TESTEAZĂ GRATUIT
Share
LinkedIn share icon
Copil cu jucărie în brațe înainte de somn.
Novakid pentru părinți
Star icon
30.11.2023
Time icon 9 min
Comment icon 0 comments

Cauzele insomniei la copii: sfaturi pentru părinți obosiți 

Table of contents

Un somn odihnitor al copiilor este o preocupare majoră pentru mulți părinți. Fie că este vorba despre eforturile de seară de seară de a-i convinge să meargă la somn sau despre trezirile nocturne frecvente, problemele legate de somn la copii pot fi o sursă de stres și oboseală atât pentru cei mici, cât și pentru părinții lor. 

Acest articol se adresează acestui subiect delicat, oferind informații despre somn care te pot ajuta în viitor. 

Bebe nu doarme noaptea: ce să faci?

Trebuie să știi de la bun început că nu există soluții sau obiceiuri corecte sau greșite pentru a ajuta copiii care nu dorm. Soluțiile variază de la copil la copil și de la familie la familie și se schimbă odată cu vârsta, influențate cel mai mult de cauzele insomniei

Copiii sunt diferiți, iar acest lucru este valabil și când vorbim de învățarea limbilor străine: nu există metoda perfectă, potrivită pentru toți copiii. De aceea, cursurile Novakid de engleză pentru copii sunt personalizate și propun activități adecvate diferitelor stiluri de învățare.

Astfel, și în cazul somnului copiilor, fiecare are nevoile sale. De exemplu, există copii și părinți care iubesc să doarmă îmbrățișați, în timp ce alții au nevoie de spațiu. 

Alegerea fiecărei familii despre cum și unde să doarmă cel mic – fie în pătuț sau în patul mare, cu o carte sau un cântec de leagăn, fără contact fizic sau strâns într-o îmbrățișare – este cea care face ca toată lumea să doarmă bine.

Există, însă, niște reguli generale interesante de urmat pentru a ajuta somnul copiilor. De exemplu, crearea unui mediu care favorizează somnul datorită luminilor slabe și liniștii din casă sau o rutină care ajută copiii să se simtă în siguranță.

Cauzele insomniei la copii

Un studiu din 2016 realizat de Societatea Italiană de Pediatrie Preventivă și Socială a scos la iveală informații despre somnul copiilor importante:

  • Folosirea TV-ului, tabletei, PC-ului sau jocurilor video pentru a adormi sau imediat înainte de a merge la culcare nu este indicată. 

Conform studiului, 65% dintre copiii între 3 și 4 ani folosesc TV-ul sau videoclipuri pentru a dormi, iar acest procent crește la 79% pentru copiii între 10 și 13 ani. 

Obiceiul nu este tocmai bun, pentru că cercetările au demonstrat că vizionarea unui video înainte de a adormi nu este un mod de a ajuta somnul la copii, ba chiar duce la o durată mai mică a odihnei. Și acest lucru este valabil chiar și atunci când copiii se uită la conținut educațional, precum lecții de engleză pentru copii începători.

  • Suc de fructe sau lapte înainte de a adormi nu este o soluție. 

Similar, studiul a constatat că băutul de suc de fructe sau lapte înainte de a adormi poate duce la o durată mai scurtă a somnului. Din păcate, aproximativ 27% dintre copii fac acest lucru înainte de culcare. 

Cercetarea a mai spune că 39% dintre copiii între 1 și 2 ani care au participat la cercetare adorm în patul părinților. Procentul scade pentru copiii mai mari, dar rămâne totuși la 20% între 7 și 9 ani. Aceasta, însă, după cum am spus, nu este neapărat un obicei prost.

Câte ore de somn ar trebui să aibă un copil?

Conform National Sleep Foundation (NSF), durata optimă a somnului pentru copii și adolescenți ar trebui să fie cea indicată în imaginea de mai jos.

Ești părinte și vrei să împărtășești experiența ta?
Contactează-ne pentru a-ți spune povestea.
Photo credit: National Sleep Foundation (NSF)

Vorbim despre 11-14 ore pentru copiii între 1 și 3 ani, 10 -13 ore pentru cei între 3 și 5 ani și la 9-11 ore pentru categoria de vârstă 6 și 13 ani. 

Află mai multe despre cât trebuie să doarmă un copil în funcție de vârstă

Probleme asociate cu somnul la copii

Problemele de somn la copii sunt legate de cele mai multe ori de oboseală sau tulburări de somn. Psihologul Olga Shemyatovskaya – medic neurolog pentru copii și adulți, responsabil medical pe probleme de neurologie, psihologie și psihiatrie pentru rețeaua de clinici DocDeti – ne-a detaliat câteva cauze care afectează somnul copiilor

    1. Copilul nu este suficient de obosit, pentru că poate nu a avut activitate fizică suficientă sau a fost treaz prea puțin și nu are somn.
    2. Copilul este prea obosit; oboseala excesivă poate face dormitul dificil.
    3. Supraexcitare: prea multe emoții pe parcursul zilei, pozitive (s-a distrat prea mult) sau negative (ceva l-a speriat).
    4. Disconfortul fizic precum durerea de burtă, mâncărimea, dificultățile de respirație provocate de o răceală.
    5. Nu se respectă rutina de somn: de exemplu, un bebe nu doarme noaptea bine pentru că este obișnuit cu sânul mamei.

Sfaturi pentru un bun somn al copiilor

Pentru a ajuta copilul care nu doarme este important să stabilești niște etape ale somnului. Și nu doar o rutină la culcare, ci mai degrabă o structură regulată pentru întreaga zi. Rutina oferă siguranță copiilor, iar asta îi relaxează. 

Este, de asemenea, important ca micuțul să învețe treptat să adoarmă singur, cu cât mai puțin ajutor din partea părintelui. De exemplu, ajută-l să adoarmă întinzându-se lângă tine, în loc să fie legănat, sau dormind în pătuțul său în timp ce îți strânge mâna.

Pe măsură ce crește, încurajează-l să participe la deciziile despre rutina de culcare: alegeți împreună ce cântec de leagăn să cântați sau ce carte să citiți înainte de a adormi.

În acest proces către autonomie, poate părea uneori că micuțul nu mai vrea să doarmă singur sau dorește să fie din nou legănat. Nu este un pas înapoi. Dacă un copil nu vrea brusc să doarmă singur, poate are niște frici specifice vârstei, trăiește un moment de schimbare sau de emoții mari. 

În aceste etape ale somnului, copiii au nevoie de afecțiune și apropiere: dacă vrea să doarmă în patul mare sau te vrea lângă el în patul său, îndeplinește-i dorința, fără teama de a-l răsfăța.

Tulburările de somn la copii: nicio frică, trec

Somnul agitat la copii poate depinde de emoții sau de perioada prin care trec. Există, însă, și anumite tulburări de somn la copii care pot îngrijora părinții.

De la somnambulism, terori nocturne, treziri confuze sau vorbitul în somn, aceste tulburări sunt destul de frecvente (în special între 2 și 6 ani) și, în general, dispar odată cu creșterea copilului. Dar dacă se întâmplă des sau creează o problemă, mai bine să vorbești cu pediatrul.

În încheiere, e bine să ții minte că fiecare copil este diferit, iar ceea ce funcționează pentru unul s-ar putea să nu fie la fel de eficient pentru altul. Esențial este să rămâi conectat la nevoile copilului tău, ajustând abordarea pe măsură ce crește și se dezvoltă. 

Adoptând o astfel de atitudine, somnul copilului va deveni o parte naturală a rutinei zilnice, iar toată familia va fi odihnită și liniștită. O atmosferă perfectă pentru a încerca o lecție de probă gratuită la Novakid, școala de engleză online pentru copii cu vârsta cuprinsă între 4 și 12 ani. 

Copilul tău cum doarme? Spune-ne în comentarii.

5/5

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You might also like
Mamă, tată și fiică fac împreună dulciuri handmande de Crăciun.
Jocuri și activități cu copilul
Choose a language
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
Folosim cookie-uri pentru a vă face mai convenabil să utilizați site-ul nostru. În timp ce vă aflați pe site, sunteți de acord să salvați fișierele cookie în browser.