Creativitatea și gândirea critică la copii – interviu cu prof. Daniela Năpârlică
- Care a fost motivația dvs. pentru participarea în Competiția Școlilor Creative lansată de Novakid?
- Cum v-a venit ideea din spatele proiectului și ce v-a inspirat să-l creați?
- Care au fost principalele provocări întâlnite în procesul de creație și cum le-ați depășit?
- Cum credeți că a contribuit acest proiect la dezvoltarea abilităților celor mici?
- Există un moment din timpul realizării proiectului care v-a emoționat?
- Cum au primit elevii vestea că sunt câștigătorii competiției?
- Ce înseamnă pentru dvs. acest premiu?
- Ce sfat ați da altor cadre didactice care își doresc să stimuleze creativitatea elevilor?
- Cum vedeți rolul creativității în educația viitorului?
Când vine vorba despre educație, bagajul informațional nu este singurul care sprijină copiii să devină adulții de succes de mâine. Interacțiunea cu persoane demne de urmat, care încurajează creativitatea, empatia și gândirea critică, joacă deopotrivă un rol esențial în procesul de dezvoltare al micuților.
Am stat de vorbă despre acestea cu Daniela Năpârlică, profesoară de limba engleză la Școala Nr. 26 din Galați. Doamna profesor este coordonatoarea proiectului câștigător în Competiția Școlilor Creative by Novakid România, o inițiativă la prima ediție, prin care Novakid și-a propus să susțină școlile publice din România, în calitate de partener educațional.
Absolventă a Universității „Dunărea de Jos” din Galați, Facultatea de Litere, Istorie și Filosofie, specializarea Istorie-Engleză, doamna profesor Daniela Năpârlică a urmat un Master în Managementul Resurselor Umane (ASE) și unul în Literatură, Film și Reprezentări Culturale, după un ciclu suplimentar de studii în Artele Spectacolului, la Facultatea de Arte.
Dascălul cu care am avut plăcerea să stăm de vorbă se consideră un ghid și un partener de drum pentru elevi, iar astăzi ne-a împărtășit mai multe despre experiența din cadrul concursului Novakid, care a adus Școlii Gimnaziale Nr. 26 din Galați premiul cel mare.
Care a fost motivația dvs. pentru participarea în Competiția Școlilor Creative lansată de Novakid?
Mereu am crezut că școala poate fi mai mult decât manuale și lecții, dar și că ideile celor mici contează – acestea fiind impresionante când prind viață. Mi-am dorit întotdeauna să le ofer copiilor o experiență de învățare diferită, în care să aibă șansa să fie creativi, să colaboreze și să descopere lucruri noi.
Această competiție a fost o oportunitate minunată de a fi, alături de elevii mei, nu doar profesor, ci și mentor și partener de drum. Cel mai frumos a fost să văd entuziasmul lor și modul în care munca în echipă i-a făcut să fie mândri de ceea ce au realizat împreună.
Cum v-a venit ideea din spatele proiectului și ce v-a inspirat să-l creați?
Proiectul nostru a avut la bază nevoia de a surprinde cât de variat și viu poate fi procesul de învățare a limbii engleze. Pentru că o singură activitate nu era suficientă, ne-am gândit să realizăm un buletin de știri „altfel”, în care jocurile, cântecele, poveștile, scrierea creativă și momentele de teatru au oferit tuturor copiilor un rol și o voce.
M-a inspirat entuziasmul lor, curiozitatea pe care o arată zi de zi și felul în care reușesc să găsească soluții ingenioase atunci când le oferim libertatea să exploreze. Am vrut să construim împreună un proiect care să le pună în valoare ideile și care să arate că studiul poate fi și o aventură plină de bucurie și sens.
Care au fost principalele provocări întâlnite în procesul de creație și cum le-ați depășit?
Principalele provocări au fost legate de gestionarea ideilor diverse și de transformarea entuziasmului creativ al elevilor în pași concreți și realizabili. Le-am depășit prin colaborare, răbdare și printr-o comunicare deschisă: am testat soluții diferite și am învățat din greșeli.
A fost un proces care ne-a unit și ne-a arătat că orice provocare poate fi transformată într-o oportunitate de învățare și de creștere, atât pentru copii, cât și pentru mine, ca profesor.
Cum credeți că a contribuit acest proiect la dezvoltarea abilităților celor mici?
Acest proiect a oferit elevilor oportunitatea de a-și exersa gândirea critică în contexte reale. Prin redactarea, prezentarea și filmarea buletinului de știri, și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în limba engleză și au dat frâu liber creativității, câștigând totodată mai multă încredere în sine.
Există un moment din timpul realizării proiectului care v-a emoționat?
Emoțiile au fost prezente pe întreaga durată a realizării proiectului, însă cred că cele mai intense au fost în final, când am văzut mândria și entuziasmul din ochii copiilor. Era clar cât de mult le-a plăcut să lucreze împreună.
Acel moment a fost o dovadă că, indiferent dacă vom câștiga sau nu, faptul că au învățat împreună, au colaborat și s-au susținut reciproc este tot ce contează.
Cum au primit elevii vestea că sunt câștigătorii competiției?
Cu fețe surprinse, zâmbete mari și îmbrățișări între colegi. A fost extraordinar să îi văd atât de mândri de realizarea lor și să simt că proiectul nu a adus doar un premiu, ci și bucuria și încrederea că își pot transforma ideile în realitate.
Ce înseamnă pentru dvs. acest premiu?
Pentru mine, este o confirmare că implicarea și pasiunea copiilor pentru învățarea limbii engleze (și nu numai) au avut un impact real. Oferă satisfacția de a-i vedea pe elevi încrezători, motivați și mândri de realizările lor, reamintind cât de valoros este să investești timp și energie în dezvoltarea lor. De fiecare dată când vor păși în noua sală de clasă, vor ști că munca lor în echipă a făcut totul posibil.
Ce sfat ați da altor cadre didactice care își doresc să stimuleze creativitatea elevilor?
Le-aș spune să aibă încredere în elevi, să le ofere spațiu să-și exploreze ideile, să-i lase să greșească și să învețe din experiențe. Creativitatea se dezvoltă atunci când copiii simt că ideile lor contează și că sunt susținuți să le pună în practică. Este important ca noi să le fim ghizi și mentori, nu doar transmițători de informații.
Cum vedeți rolul creativității în educația viitorului?
Creativitatea va fi tot mai mult în centrul educației viitorului, după părerea mea, căci nu este doar despre a crea lucruri noi, ci despre a gândi flexibil, a rezolva probleme și a colabora eficient. Elevii care învață să fie creativi, experimentând și greșind într-un mediu sigur, vor fi pregătiți să facă față provocărilor lumii de mâine.
Educația viitorului înseamnă să le cultivăm copiilor curiozitatea, capacitatea de inovație și încrederea în forțele proprii, pentru ca fiecare dintre ei să descopere că poate transforma inspirația în acțiune.
Novakid promovează activ aceste practici prin inițiativele sale, poziționându-se drept un sprijin pentru elevi și profesori. Competiția Școlilor Creative a oferit unității de învățământ câștigătoare nu doar recunoaștere pentru eforturile artistice, ci și ocazia de a crea un mediu de studiu imersiv – prin amenajarea unei săli de clasă cu echipamente, mobilier și alte accesorii (în cuantumul a 5.000 de euro).
În plus, noul program English Speaking Practice for Schools consolidează angajamentul de partener educațional implicat, fiind conceput pentru a dezvolta fluența elevilor în limba engleză, dar mai ales pentru a ajuta școlile să răspundă cererii globale de abilități de comunicare, încredere și creativitate.
Pentru mai multe informații referitoare la cum pot școlile să beneficieze de programul Novakid de practică a vorbirii în grup, puteți trimite un mesaj la adresa partners@novakidschool.com.