- Cine a inventat temele și de ce?
- Ce spun studiile despre temele pentru acasă?
- Stricăm vacanța copiilor cu teme?
- Ce ar trebui să presupună temele pentru acasă
- Cum ar trebui să abordăm temele pentru acasă?
- Temele pentru acasă pot ajuta unii copii să-și păstreze cunoștințele în vacanță, dar în funcție de vârstă, trebuie să luăm câteva decizii importante.
- Joaca și relaxarea sunt la fel de importante pentru dezvoltarea copilului ca învățatul, iar echilibrul face diferența.
Vacanțele sunt despre odihnă, distracție și… teme?! Avem de a face cu controversă destul de veche printre profesori și părinți: temele pentru acasă pe timpul vacanței sunt utile sau doar îi strică timpul de odihnă copilului?
Dacă vrei ca micuțul tău să rămână curios față de ce înseamnă studiu și meditații online, fără să simtă presiune, merită să discutăm despre ce presupun temele, de ce au apărut și cum să le transformi într-o experiență plăcută, nu într-un chin.
Cine a inventat temele și de ce?
Temele au fost „invenția” profesorului italian Roberto Nevilis, în 1905. Scopul său? El a inventat temele ca să-i responsabilizeze pe elevi și să-i învețe cum să exerseze singuri acasă pentru a-și fixa în memorie cunoștințele dobândite la școală.
Dar încă de atunci părinții și profesorii s-au împărțit în două tabere. În SUA, la începutul secolului XX, părinții au considerat că temele pentru acasă sunt stresante pentru copii și chiar dăunătoare sănătății. California a interzis temele la școala primară în 1901.
Chiar și azi, dezbaterea rămâne vie. Într-o lume în care copiii sunt suprasolicitați, iar timpul liber e tot mai rar, tot mai mulți experți spun că rolul temelor ar trebui redus semnificativ sau adaptat.
Ce spun studiile despre temele pentru acasă?
Cercetările arată că impactul temelor depinde de vârsta copilului și de modul în care sunt date. Potrivit lui Harris Cooper, profesor la Duke University și autor al unei meta-analize pe tema temelor publicată sub titlul The Battle Over Homework în 2006, pentru copiii din clasele primare temele pentru acasă au efecte aproape insesizabile asupra performanței școlare. În schimb, la liceeni, temele bine structurate pot aduce beneficii clare.
Un alt studiu publicat în Educational Leadership (Kohn, 2006) spune că la elevii de vârste mici temele pot chiar scădea motivația și plăcerea de a învăța. Recomandarea este să nu depășească 10–20 de minute pe zi în clasele primare, pentru ca elevii să nu resimtă stresul lor.
Stricăm vacanța copiilor cu teme?
Rezolvarea: depinde cum le prezinți. Dacă pentru copil temele înseamnă stat ore întregi la birou și completat fișe de lucru plictisitoare, sigur că vacanța lui va fi compromisă. Însă dacă tu reușești să le transformi într-un joc sau o provocare amuzantă, copilul le va percepe ca pe o activitate firească.
Vacanțele sunt necesare pentru dezvoltarea emoțională și socială a copiilor. Joaca, relaxarea și conectarea cu familia sunt la fel de importante ca învățatul. De aceea, psihologii recomandă părinților să nu umple programul copilului cu prea multe sarcini, ci să lase timp pentru explorarea liberă.
În plus, pauzele ajută creierul să proceseze informațiile și să se „reîncarce”. Dacă incluzi temele pentru acasă doar câteva minute pe zi, copilul va simți că are control asupra timpului lui și nu va asocia vacanța cu stresul școlar.
Ce ar trebui să presupună temele pentru acasă
Chiar și în vacanță, creierul are nevoie de antrenament. Dar temele pentru acasă nu ar trebui să fie la fel ca în timpul școlii. Psihologii educaționali recomandă să păstrezi ritmul relaxat al vacanței și să propui activități scurte, creative și interactive.
Un exemplu: dacă micuțul învață engleză, în loc de fișe de lucru plictisitoare, alege povești audio, jocuri online de vocabular, filme subtitrate. Temele ar trebui să încurajeze curiozitatea, nu rutina. Câteva minute zilnic sau o oră pe săptămână sunt mai mult decât suficiente pentru a menține obiceiul de învățare activ.
Dincolo de engleză, copiii pot face și exerciții care le dezvoltă gândirea critică: completarea unui jurnal de vacanță în engleză, realizarea unui mic colaj cu cuvinte noi sau chiar un „vlog” în care povestesc în engleză ce au făcut în vacanță. Toate acestea sunt, practic, teme pentru acasă, doar că sub o formă mai atractivă.
Cum ar trebui să abordăm temele pentru acasă?
Ca părinte, este foarte important cum te poziționezi în modul în care copilul percepe temele pentru acasă. Ce trebuie să știi:
- Fii empatic întotdeauna: întreabă-l cum i se par temele și ce activități i-ar plăcea să mai facă.
- Creează o rutină scurtă: așa, 10-30 de minute pe zi sunt suficiente.
- Fă-le distractive: învață cu cel mic prin cântece, jocuri sau aplicații de învățat engleza.
- Laudă-i progresul, chiar și atunci când greșește. Greșelile fac parte din proces.
- Arată-i că și tu înveți, fiind un exemplu de curiozitate și perseverență.
Nu uita că fiecare copil e diferit: unii vor învăța mai bine dimineața, alții seara; unii preferă cititul, alții jocurile. Adaptarea este cheia.
Vacanța e pentru relaxare, dar și pentru micile descoperiri care țin creierul activ. Temele pentru acasă pot fi un sprijin pentru elev în menținerea cunoștințelor și în dezvoltarea abilităților, atâta timp cât sunt adaptate copilului și nu îi fură bucuria zilnică a vacanței. Deci, nu trebuie să fim atât de supărați pe cine a inventat temele.
Dacă vrei ca micuțul tău să învețe engleza cu bucurie, fără presiune și cu metode moderne, la Novakid exact asta facem: transformăm lecțiile în conversații haioase, jocuri educative în limba engleză și activități care chiar le plac copiilor. Și totul, fără teme pentru acasă inutile.
Vezi cum arată o astfel de experiență în videoclipul cu Adrienne Landry, profesor și metodolog Novakid, și programează chiar azi prima lecție gratuită pentru copilul tău: