Forme impersonale ale verbului în engleză: infinitiv, gerunziu, participiu și exemple
- Ce sunt formele impersonale ale verbului?
- Forme impersonale ale verbului
- Greșeli comune și corecții rapide
- Activități și jocuri pentru învățarea formelor impersonale
- Mini-test: Forme impersonale ale verbelor
- Formele impersonale (to + verb, verb + -ing, participiu) nu se schimbă după persoană și timp, dar apar peste tot în engleză de zi cu zi.
- Infinitivul (to + verb) exprimă scop și intenție: I want to play, It’s hard to wait.
- Gerunziul (verb + -ing) exprimă activități/preferințe și vine după prepoziții: I enjoy reading, Thanks for helping.
- Structurile cu it („It’s raining”, „It’s time to sleep”) și there („There is a book on the table”) îi ajută pe copii să descrie vremea, timpul și existența lucrurilor clar și natural.
Formele impersonale sunt verbe care nu arată persoana sau timpul. Ele te ajută să vorbești despre acțiuni, scopuri, stări sau existență fără a specifica cine le face. În continuare, vom analiza care sunt aceste forme și de ce trebuie să le cunoască copiii care învață engleza, pentru a vorbi mai fluent și natural.
Ce sunt formele impersonale ale verbului?
Formele impersonale sunt verbe ce nu arată persoana sau timpul. Ele rămân la fel indiferent de subiect. Le putem vedea ca pe niște piese de Lego, pe care le atașăm ușor în propoziții.
În engleză, aproape toate propozițiile au nevoie de un subiect. De aceea, unele verbe impersonale folosesc pronumele generic „it” sau „there” în propoziții. Ele nu reprezintă nimic anume și servesc ca „subiect fantomă”.
Exemple:
- „It’s raining.” – Plouă.
- „It happened to be sunny.” – S-a întâmplat să fie soare.
Forme impersonale ale verbului
Practic, în engleză avem două categorii mari de forme impersonale. Formele verbale impersonale principale sunt infinitivul, gerunziul și participiul (prezent și trecut).
Cea de-a doua categorie este prezentată de construcțiile impersonale în care subiectul nu se cunoaște, cum ar fi „it” și „there” și pasivul impersonal. Să începem cu primele trei.
Infinitivul (to + verb)
Infinitivul arată scopul sau intenția (de ce fac ceva), apare după anumite verbe și după adjective. Copiii îl folosesc zilnic când spun ce vor, de ce au nevoie sau ce planifică.
Cum se formează
Modelul de bază este: to + verb
Iată câteva combinații frecvente: want to, need to, plan to, decide to
După adjective se formează astfel: It’s easy to…
Pentru această formă „to” nu dispare niciodată. De exemplu:
- „It’s easy to learn.” – E ușor de învățat.
- „It’s important to help.” – E important să ajuți.
- „It’s fun to play outside.” – E distractiv să te joci afară.
- „It’s necessary to rest after studying.” – Este necesar să te odihnești după ce înveți.
- „It’s impossible to finish this quickly.” – E imposibil să termini asta rapid.
Gerunziul (verb + -ing)
Gerunziul (verb -ing) este „substantivul acțiunii”. Îl folosim pentru preferințe sau hobby-uri și după prepoziții.
Cum se formează
Model de bază este: verb + verb cu terminația -ing (care se transformă în substantiv verbal)
Iată câteva combinații: like eating, love reading
După prepoziții avem forma: after, before, for + V-ing (exemplu: after eating, before sleeping)
Aici nu este nevoie să adăugăm „to” iar verbul va avea mereu finalul „-ing”. Iată câteva exemple:
- „It’s no use complaining.” – Nu are rost să te plângi.
- „After finishing, it’s time to rest.” – După ce se termină, e timpul de odihnă.
- „It’s worth trying.” – Merită să încerci.
- „Before leaving, check the windows.” – Înainte de a pleca, verifică ferestrele.
- „It’s boring waiting all day.” – E plictisitor să aștepți toată ziua.
Participiul prezent (-ing) și Participiul trecut
Participiul prezent (Present Participle) descrie o acțiune în desfășurare sau devine adjectiv.
Participiul trecut (Past Participle) apare în voce pasivă sau ca adjectiv de rezultat. Ambele sunt forme impersonale.
Present Participle (-ing) ca adjectiv
Arată ce face subiectul sau obiectul printr-un adjectiv. De exemplu:
- „a smiling child” – un copil zâmbitor (copilul face acțiunea – zâmbește)
- „a running dog” – un câine care aleargă (câinele face acțiunea – aleargă)
Past Participle ca adjectiv/ voce pasivă
Descrie un substantiv, formează o voce pasivă sau arată o acțiune care s-a terminat în trecut. Se formează prin adăugarea terminațiilor „-ed” la verbele regulate și „-en”, „-n” sau „-t” la cele neregulate. De exemplu:
- „a broken toy” – o jucărie stricată (descrie un substantiv sau arată rezultatul unei acțiuni – jucăria s-a stricat)
- „the homework was finished.” – Tema a fost terminată. (voce pasivă)
Construcții impersonale
Construcțiile impersonale în limba engleză sunt structuri gramaticale în care nu există un subiect real. Accentul cade pe stare, acțiune sau existență, iar verbul rămâne impersonal. Hai să le analizăm.
„It” impersonal
„It” este subiect impersonal și se folosește când subiectul real nu este menționat sau nu contează. Îl folosim pentru vreme, dată, timp și opinii/evaluări generale.
Cum se formează
Structura este foarte ușor de reținut:
- It’s / It is + adjectiv + to + verb (exemplu: „It’s easy to learn.” – Este ușor de a învăța.)
- It’s / It is + timp („It’s ten o’clock.” – Este ora 5.)
- It’s / It is + vreme („It’s raining.” – Plouă.)
- It + verb … („It seems that he is tired.” – Se pare că e obosit.)
Iată alte exemple, poți utiliza atât forma „It is” cât și forma scurtă „It’s”:
- „It is sunny.” – Este însorit.
- „It is late.” – E târziu.
- „It’s time to sleep.” – E timpul de somn.
- „It’s hard to wait.” – Este greu să aștepți.
- „It’s nice to meet you.” – Îmi pare bine să te cunosc.
„There” impersonal
Aici folosim „there is / there are” ca să introducem existența unui obiect sau lucru, nu pentru a descrie locul (unde).
Cum se formează
- Forma afirmativă: „There is” pentru singular și „There are” pentru plural
- Forma interogativă: Is there…? Are there…?
- Forma negativă: There isn’t / There aren’t
Pentru a înțelege mai bine, iată câteva exemple simple:
- „There is a pen on the desk.” – Este un pix pe birou.
- „There are two cats outside.” – Sunt două pisici afară.
- „Is there a bus at 8?” – Este un autobuz la 8?
- „Are there any apples?” – Sunt mere?
- „There was a big storm last night.” – A fost o furtună mare noaptea trecută.
- „There aren’t many people.” – Nu sunt mulți oameni.
Pasiv impersonal
Pasivul impersonal pune accentul pe acțiune, nu pe cine o face. Se folosește pentru informații generale.
Cum se formează
Se formează cu „it is said / believed / known” sau pasiv simplu.
Iată câteva exemple:
- „It is said that she is very talented.” – Se spune că ea este foarte talentată.
- „It is believed that exercise helps.” – Se crede că sportul ajută.
- „It is believed that the universe is infinite.” – Se crede că universul este infinit.
- „English is spoken in many countries.” – Engleza este vorbită în multe țări.
- „Rules must be followed.” – Regulile trebuie respectate.
- „It is known that water freezes at 0°C.” – Se știe că apa îngheață la 0°C.
Greșeli comune și corecții rapide
Când copiii învață formele impersonale ale verbului, este normal să apară confuzii. Mai ales dacă sunt începători în limba engleză. Este important să corectăm greșelile cu blândețe și să arătăm imediat forma corectă, ca să devină un obicei natural.
1. Infinitiv vs. gerunziu
Multe greșeli apar când alegem între to + verb și gerunziul cu forma verb -ing.
După verbele care exprimă intenție, dorință, plan sau necesitate (want, need, plan, decide), folosim to + verb.
După verbe care exprimă plăcere, preferință (like, love, enjoy, avoid), folosim verb -ing.
Totuși, fiți atenți la excepții.
Putem utiliza și to + verb pentru like / love / hate / nice, dacă vorbim despre obișnuințe sau lucruri decise (ex: „It is nice to read before bed.”)
2. „It” impersonal
Subiectul impersonal „it” nu dispare niciodată, chiar dacă sună ciudat.
- Greșit: Is raining.
- Corect: „It’s raining.”
- Greșit: It is said people say…
- Corect: „It is said that…”
3. „There is / there are”
Nu uita să acorzi corect „there is” pentru singular și „there are” pentru plural.
Activități și jocuri pentru învățarea formelor impersonale
Învățarea formelor impersonale ale verbului poate fi mai ușoară și mai distractivă dacă implicăm jocul și activitățile interactive. Cercetări recente arată că învățarea prin joc ajută copiii să rețină mai bine informațiile și să aplice regulile într-un context real.
„Când copiii experimentează limba prin joc și activități practice, formele verbale care păreau abstracte devin naturale și ușor de folosit.” — Ali Sullivan, profesoară Novakid
Un studiu realizat de Harvard Graduate School of Education susține acest lucru. Atunci când copiii au posibilitatea să exploreze prin joc, să ia decizii și să reflecteze asupra propriilor acțiuni, ei învață mai eficient. Începând din grădiniță, până în clasa a 12-a.
Idei de jocuri și activități pentru tine
Pornind de la principiul de mai sus, și tu poți folosi jocuri și activități simple pentru a transforma exercițiile de gramatică în experiențe atractive. Iată cum:
Jocul „Călătoria verbelor”: Copilul completează propoziții cu infinitiv sau gerunziu folosind cartonașe cu imagini. Această activitate îl ajută să distingă natural sensul, și chiar excepțiile. De exemplu: „like reading” (imagine cu un copil relaxat, absorbit în citit – plăcerea de a citi) și „like to read” (imagine cu un copil pregătindu-se să citească, poate un ceas în spate – acțiune planificată).
Jocul „Verbul corect”. Lucrând în echipă, identificați propozițiile corecte și explicați împreună de ce sunt corecte, consolidând astfel formele impersonale.
Activitatea „Căutarea verbelor”. Creează o listă cu mai multe propoziții care utilizează diverse forme impersonale ale verbelor. Pornind de la cele 3 principale și până la propozițiile în care nu se cunoaște subiectul cu „It” sau „There”. Copilul trebuie să corecteze greșelile comune din propoziții, de exemplu:
- „enjoy to play” – „enjoy playing”
- „want go” – „want to go”
- „is raining” – „It’s raining”
- „there is some…” – „there are some…”
Vrei să vezi cum copiii învață formele impersonale ale verbului prin joc la Novakid? Programează acum o lecție demo gratuită pentru copilul tău și urmărește videoclipul de mai jos și descoperă cum sunt cursurile noastre interactive!
Mini-test: Forme impersonale ale verbelor
Completează spațiile libere, corectează greșelile sau alege varianta potrivită.
- It’s easy ___ (learn) English with games.
- After ___ (finish) homework, go outside.
- Look at that ___ (run) dog!
- The door is ___ (close).
- ___ raining outside, so don’t forget your umbrella.
a) It is b) They are c) There is - ___ a cat on the roof.
- ___ believed ___ exercise helps children concentrate.
- I enjoy to play football after school. Corect sau Greșit
- It is fun ___ (play) with friends at the park.
- Rules must be ___ (follow) in the classroom.
Răspuns
- to learn
- finishing
- running
- closed
- It is
- There is
- It is / that
- I enjoy playing…
- to play
- followed







