- Ce înseamnă? (rezultat și concluzie)
- Diferența între „thus” și „therefore”
- Diferența între „hence” și „therefore”
- Transformă propoziții cu „so”
- Cum poți învăța aceste cuvinte de legătură mai ușor
- Quiz
- Toate cele trei cuvinte – therefore, thus, hence – introduc rezultatul sau concluzia unei cauze și pot înlocui „so” pentru un ton mai școlar / academic.
- Therefore este neutru și sigur pentru teme și eseuri (“It was late; therefore, we left.”), thus sună mai academic și logic (“The glass broke; thus, the water spilled.”), iar hence e mai tehnic și concis, des folosit în formulări de tip “hence the problem”.
- Punctuația contează: de obicei folosim ; therefore, … / Thus, … / …; hence, … și punem virgulă după connector când deschide propoziția.
- Elevii pot face upgrade de la propoziții cu „so” la propoziții mai formale rescriind: “It was cold, so we left.” – “It was cold; therefore, we left.”
Când vrei să legi idei în engleză, nu trebuie să folosești doar „so” peste tot. Există câteva cuvinte speciale care fac textul mai clar și mai „academic”, dar la fel de ușor de înțeles: therefore, thus și hence.
Ele îți arată ce urmează după o acțiune sau un eveniment. De obicei, le pui la începutul propoziției cu virgulă sau între două propoziții apropiate cu punct și virgulă.
Acest ghid explică pe scurt ce înseamnă fiecare, unde le pui în propoziție și cum le punctezi corect.
Ce înseamnă? (rezultat și concluzie)
Toate cele trei marchează rezultatul sau concluzia unei cauze: „A s-a întâmplat, prin urmare B…”.
Diferența e mai mult de stil și formalitate. De cât de serios sau academic sună textul.
Dar care dintre ele sună mai formal?
Imaginează-ți o scară a formalității:
- so este un termen informal, conversațional, pentru discuții între prieteni
- therefore sună mai formal, sigur pentru eseuri sau teme
- thus este mai academic; apare des în explicații logice „cauză-efect”
- hence este frecvent utilizat în științe sau matematică sau propoziții nominale (cu predicat nominal)
Dacă nu ești sigur care cuvânt să-l utilizezi, „therefore” e alegerea „cea mai acceptată” în texte școlare.
„Îi întreb mereu pe copii: „Cui vrei să te adresezi?” Dacă e pentru eseu sau raport, „therefore” e sigur. „Thus” sună mai academic, iar „hence” îl păstrăm pentru propoziții scurte, clare, mai tehnice.” — Ali Sullivan, profesoară Novakid
Unde le punem și cum punctuăm?
Aceste cuvinte sunt ca niște semafoare care spun cititorului: „Uită-te, urmează rezultatul!”.
Therefore
Se pune la începutul propoziției, cu virgulă după, sau între două propoziții cu punct și virgulă ( ; ) între ele.
Vom explica mai clar în tabelul de mai jos:
| Poziția lui „therefore” | Semne de punctuație | Exemplu | Explicație |
| Între două propoziții independente | ; therefore, (sau) . Therefore, | It was late; therefore, we left.
It was late. Therefore, we left. |
Se folosește punct și virgulă sau punct înainte, virgulă după, deoarece „therefore” unește două propoziții complete. |
| La începutul unei propoziții | Therefore, | Therefore, we left early. | „Therefore” introduce concluzia unei idei anterioare, și se separă prin virgulă. |
| În interiorul propoziției (inserție explicativă) | , therefore, | We were, therefore, forced to leave. | „Therefore” este un element explicativ și se izolează între virgule. |
| Înaintea unei fraze participiale (rezultat al acțiunii) | , therefore + verb -ing | She turned off the lights, therefore saving energy. | „Therefore” introduce o acțiune care rezultă din prima propoziție. |
| Legat direct de verbul principal (rar) | fără virgulă | The plan therefore failed to succeed. | „Therefore” modifică direct verbul, astfel, nu se folosește virgulă. |
Thus
La fel ca therefore, dar mai academic. Explicăm mai clar în tabelul de mai jos:
| Poziția lui „thus” | Semne de punctuație | Exemplu | Explicație |
| Între două propoziții independente | ; thus, (sau) . Thus, | It was late; thus, we left.
It was late. Thus, we left. |
Ca și „therefore”, „thus” leagă două propoziții complete, deci, se folosește punct și virgulă sau punct înainte, virgulă după. |
| La începutul unei propoziții | Thus, | Thus, we decided to leave. | Introduce concluzia, așadar, se separă prin virgulă. |
| În interiorul propoziției (inserție explicativă) | , thus, | The experiment, thus, confirmed our theory. | Inserție care exprimă rezultatul/concluzia – se izolează cu virgule. |
| Înaintea unei fraze participiale (rezultat al acțiunii) | , thus + verb -ing | She closed the window, thus keeping the room warm. | „Thus” introduce o acțiune care e consecința celei principale. |
| Legat direct de verbul principal (rar) | fără virgulă | The plan thus failed to work. | „Thus” modifică direct verbul – fără virgulă. |
Hence
Comparativ cu „therefore” și „thus”, „hence” este puțin diferit, mai formal și uneori se scrie fără virgulă.
| Poziția lui „hence” | Semne de punctuație | Exemplu | Explicație |
| Între două propoziții independente | ; hence, (sau) . Hence, | The experiment failed; hence, the new setup.
The experiment failed. Hence, the new setup. |
Leagă două propoziții complete, deci, se folosește punct și virgulă sau punct înainte, virgulă după. |
| La începutul unei propoziții | Hence, (virgulă opțională) | Hence, we decided to leave.
Hence we decided to leave. |
Poți pune virgulă după „hence”, dar în stil formal britanic adesea se omite. |
| În interiorul propoziției (inserție explicativă) | , hence, | The temperature dropped, hence, the frost on the ground. | Inserție care exprimă consecința – se izolează cu virgule. |
| Înaintea unei fraze participiale (rezultat al acțiunii) | , hence + verb -ing | She closed the window, hence keeping the room warm. | „Hence” introduce acțiunea rezultat al celei principale. |
| Legat direct de verbul principal | fără virgulă | The project hence required additional resources. | „Hence” modifică direct verbul – fără virgulă. |
| În expresii fixe (fără virgulă) | fără virgulă | Hence the conclusion that water is essential for life. | Expresie scurtă care înseamnă „de aici rezultă…” – nu se pune virgulă. |
În știință, fiecare acțiune are un rezultat, hence the fun! Urmărește videoclipul de mai jos și află cum poți transforma o după-amiază acasă într-un mic laborator de experimente împreună cu cel mic.
Diferența între „thus” și „therefore”
Ambele introduc o concluzie, dar cu mici diferențe:
- Therefore e puțin mai neutru și sigur pentru scrierea de eseuri;
- Thus sună mai academic și apare des în explicații de cauzalitate sau în structuri cu „thus + V-ing”.
Iată un exemplu:
- Therefore: „It was raining; therefore, we stayed inside.”
- Thus: „It was raining, thus avoiding the risk of getting wet.”
Diferența între „hence” și „therefore”
Atât „hence”, cât și „therefore” exprimă consecința sau rezultatul unei situații. Folosește „hence” doar în propoziții scurte, nominale (cu predical nominal):
- „It was raining; therefore, we stayed inside.”
- „He forgot his homework; hence, the delay.”
Transformă propoziții cu „so”
Mai jos îți arătăm cum un text simplu poate deveni mai academic prin simpla înlocuire a cuvântului de legătură „so”.
- „It was late, so we left.” – „It was late; therefore, we left.” (Era târziu; prin urmare, am plecat.)
- „The jar broke, so the paint spilled.” – „The jar broke; thus, the paint spilled.” (Borcanul s-a spart; astfel, vopseaua s-a vărsat.)
- „The road is closed, so we need a detour.” – „The road is closed; hence, this detour.” (Drumul e închis; prin urmare acest ocol.)
- „The ice warmed, so it melted.” – „The ice warmed; therefore, it melted.” (Gheața s-a încălzit; prin urmare, s-a topit.)
- „The sides are equal, so the triangle is isosceles.” – „The sides are equal; thus, the triangle is isosceles. (Laturile sunt egale; astfel, triunghiul e isoscel.)
- „The circuit is open, so no current flows.” – „The circuit is open; hence, no current.” (Circuitul e deschis; deci nu-i curent.)
Cum poți învăța aceste cuvinte de legătură mai ușor
Învățarea conectorilor de rezultat poate fi mai simplă dacă folosești metoda PPP: Present, Practice, Produce. Aceasta este folosită des în predarea limbii engleze ca limbă străină (EFL). Studiile arată că elevii care aplică această metodă folosesc cuvintele corect mult mai des.
Mai întâi, copilul învață regula și vede exemple simple (Present). Apoi, exersează prin propoziții scurte și jocuri (Practice). În final, îl lași să creeze propriile propoziții și fraze folosind „therefore”, „thus” sau „hence” (Produce).
Activitățile practice sunt foarte importante în procesul de învățare. Jocurile și exercițiile îi ajută să vadă cauza și efectul în propoziții. De exemplu, poți inventa mici experimente acasă sau propoziții despre ce se întâmplă după anumite acțiuni. Copilul poate lega cauzele de efecte folosind cuvintele de legătură în mod natural.
1. Jocul „Cauză și efect”
Scopul jocului este de a observa relația dintre două evenimente și de a alege conectorul potrivit.
Scrie pe bilețele două propoziții, una de cauză și una de rezultat.
- It was raining.
- We stayed inside.
Copilul le trage la întâmplare și le leagă cu therefore, thus sau hence: „It was raining; therefore, we stayed inside.”
Pentru a face jocul și mai distractiv, poți adăuga propoziții haioase, de exemplu: „The dog ate my homework; hence, no homework today!”
2. Înlocuiește-l pe so!
Scopul activității este de a transforma propoziții simple în variante mai formale, astfel încât cel mic să învețe cum fiecare conector schimbă ușor tonul.
Poți crea o mini-fișă de lucru cu 5 propoziții cu „so” pe care copilul o poate completa.
3. Mini-laborator acasă
Scopul acestei activități e pentru ca cel mic să înțeleagă mai ușor conceptul de cauză-efect prin producere.
Faceți un experiment simplu acasă. După fiecare experiment, formulați propoziția în engleză utilizând unul din cele trei cuvinte. De exemplu:
- Pune cuburi de gheață într-un bol la temperatura camerei și observă cum se topesc. („The ice is in a warm bowl; therefore, it melts faster.”)
- Amestecă o linguriță de bicarbonat cu oțet și observă bulele. („We mixed vinegar with baking soda; hence, bubbles appear.”)
- Pune flori albe într-un pahar cu apă colorată și așteaptă câteva ore/ zile. („We put the flower in colored water; thus, its petals changed color.”)
4. Găsește conectorul potrivit
Creează câteva propoziții cu spațiu liber pentru alegerea conectorului potrivit. Explică copilului dacă a greșit care este opțiunea corectă. De exemplu:
| Propoziție | Conector corect | Explicație |
| It was cold; ___ , the pond froze. | therefore | Avem un rezultat clar, formal |
| The roads were slippery; ___ , driving was difficult. | thus | Avem cauză (drumul era alunecos) și efect (a fost dificil să conducem) |
| He forgot his ticket; ___ the delay. | hence | Avem propoziția nominală „(there was) the delay” |
Ține minte trei lucruri importante:
- „therefore” este opțiunea cea mai sigură de obicei
- „thus” este versiunea mai formală, adesea utilizată în propoziții de cauză-efect
- „hence” este mult mai academic, pentru propoziții scurte/nominale sau situații științifice
Dacă vrei ca cel mic să continuie să învețe engleza intensiv într-un mod distractiv și interactiv, înscrie-l la lecțiile Novakid pentru copii. Descoperă cum învățarea limbii engleze poate deveni mai ușoară și mai amuzantă!
Quiz
Hai să vedem cât de bine poți folosi conectorii de rezultat! Completează propozițiile următoare cu therefore, thus, sau hence.
- It started raining. ___, (therefore/hence) we stayed inside.
- The ice cream melted, ___ (therefore/thus) it spilled.
- She forgot her homework; ___ (thus/hence) the problem with her grade.
- The experiment failed. ___ (hence/therefore) we tried again.
- The student studied hard; ___ , (thus/therefore) he got a good grade.
- The water froze; ___ (hence/thus) the formation of ice.
- He didn’t follow the rules; ___ (hence/therefore) the broken machine.
- The solution was wrong; ___ (hence/thus) the results were bad.
- She mixed baking soda and vinegar, ___ (thus/therefore) causing bubbles.
- The glass broke; ___ (therefore/hence), we cleaned it up.
Answers
- therefore
- thus
- hence
- hence
- therefore
- hence
- hence
- thus
- thus
- therefore







